Simulatie

Technologie ?

Bij simulatie zetten we alle middelen in om de situatie waarheidsgetrouw te maken. Dat kan een heel complexe samenloop van omstandigheden op straat zijn die we nabootsen om eerste hulp te trainen, maar het kan net zo goed een gesprek in de woonkamer van een dame van 80 zijn.

De immersive room is vaak een hulpmiddel om situaties na te bootsen. Je kan immers niet zo eenvoudig met zijn allen in de metro gaan oefenen of op een festival. Als technologie ons helpt om die locaties naar school te brengen maken we daar gebruik van.

Vanuit de regiekamer wordt beeld en geluid aangestuurd.

Toch hoeft het niet steeds deze technologie te zijn die ons help om situaties levensecht te maken. De afwezigheid van omstaanders is bijvoorbeeld een belangrijke voorwaarde om levensecht een gesprek te kunnen voeren. Hier is een lokaal met camera en videostreaming al voldoende.

Maar ook zonder technologie doen we aan simulatie. We bootsen situaties na op straat, in de gangen of gewoon in het klaslokaal. De complexiteit van de situaties groeit ook door het leerproces heen. In een beginnend leerproces zullen we enkele facetten van de ‘echte wereld’ nabootsen, bijvoorbeeld omgevingslawaai. Hoe vaardiger de deelnemer, hoe verder de oefensituatie kan groeien. Aan het einde is het materiaal, de omgeving en de interactie zo écht mogelijk.

Praten bij een kop koffie … ook dat kan simulatie zijn

Een gesprek voeren met iemand over ziekte en gezondheid, een bloeddruk meten bij een medestudent, ook dat is simulatie. Alle begin is moeilijk en dus vatten we het proces ook aan met beheersbare uitdagingen. Die groeien later door. Later evolueert de student dan en bouwt hij verder op een stevige basis. Dan doet hij een anamnesegesprek met een oudere die opgenomen wordt in het ziekenhuis, of meet hij de bloeddruk van iemand die onwel werd in de trein.

Acteren?

Om alles zo echt mogelijk te maken hebben we natuurlijk simulanten nodig. Naast de deelnemers hebben we onze eigen databank aan vrijwillige acteurs die een rol opnemen in de trainingsscenario’s binnen of buiten de school.

Een simulant aan het werk in een fietsongeval

Wil je zelf wel eens simulant zijn? Dan kan jij je registreren in onze databank. Iedereen kan zijn steentje bijdragen aan de training van de zorgmedewerkers van morgen. Ervaring is niet nodig. Beperkingen, leeftijd of het tijdstip waarop jij je vrij kan maken moeten geen belemmering zijn. We bootsen de wereld na zo divers als hij werkelijk is en dat zowel voor onze dag- als avondtrainingen.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top